Ulei de cocos virgin vs. ulei de cocos rafinat: 5 lucruri de stiut (infografic)

ulei de cocosCui nu-i place uleiul de cocos? Este versatil, hidratant si perfect in anumite retete vegane sau asiatice. Il poti folosi atat in bucatarie, cat si in creme si lotiuni de ingrijire si infrumusetare facute in casa (DIY): ti-am dat deja pe blog 12 exemple de masti cu ulei de cocos (pentru toate problemele parului tau), ti-am explicat de ce uleiul de cocos este unul dintre cele 5 remedii din natura pentru pielea uscata, cum poate inlocui crema de maini clasica si ca poate trata vergeturile si psoriazisul.

Cand vine vorba despre uleiul de cocos, una dintre cele mai des intalnite intrebari se refera la sortimente – virgin sau rafinat. Care sunt diferentele dintre ele? Dar asemanarile? Care este mai sanatos/bun pentru tine? Cum se obtine fiecare tip si la ce il folosesti pe fiecare? In articolul de mai jos poti descoperi raspunsurile la toate aceste intrebari si un infografic care le structureaza sub forma a 5 lucruri utile de stiut despre uleiul de cocos.

Descopera cum poti folosi timp de 1 luna uleiul de cocos, pentru a arata cu 10 ani mai tanara!

Ulei de cocos virgin vs. ulei de cocos rafinat – asemanari

nuca de cocosProprietatile nutritionale ale uleiului de cocos sunt aceleasi, indiferent de modalitatea in care este acest obtinut si daca este/nu rafinat. 1 lingura (14 g) de ulei de cocos are 116 kcal, aproape 12 g de grasimi saturate (echivalentul a 58% din doza zilnica recomandata), 1 g de grasimi nesaturate (Omega-6), fitosteroli, polifenoli (responsabili de gustul si mirosul specifice) si 0 colesterol. In ciuda continutului de grasimi saturate, uleiul de cocos este considerat a fi sanatos, deoarece trigliceridele din el sunt unele cu lant mediu (in principal, acid lauric), care se comporta intr-o maniera unica.

Cu toate acestea, fiind o grasime pura, uleiul de cocos nu trebuie consumat in exces, specialistii recomandand maxim 20 g de grasimi saturate/zi pentru femei si 30 g de grasimi saturate/zi pentru barbati (echivalentul a 1,3, respectiv 2 linguri de ulei de cocos). Uleiul de cocos este solid la temperaturi mai mici de 24o C si devine lichid la temperaturi mai mari. Conform studiilor pe animale, oameni si de laborator (mentionate mai jos intre paranteze), uleiul de cocos are urmatoarele beneficii:

grasime

  • trigliceridele cu catena medie (MCT-uri) nu se depun sub forma de grasime pe talie si solduri, ci se metabolizeaza imediat in ficat, transformandu-se in energie, utilizata de corp si creier; nu contine carbohidrati, te poate ajuta sa reduci grasimea abdominala si sa slabesti (2009, 2011, 2012, 2015)

  • poate contribui la sanatatea cardiaca, deoarece poate ridica nivelul colesterolului „bun”/HDL din sange si reduce nivelul colesterolului „rau”/LDL, reducand riscul de hipertensiune si de intarire a arterelor (2009, 2011, 2015, 2017 si 2018)

  • poate controla glicemia si preveni diabetul de tip 2, MCT-urile crescand sensibilitatea la insulina (2009, 2016)

puzzle

  • poate mentine creierul sanatos, luptand impotriva bolii Alzheimer (2004, 2016, 2017)

  • poate ajuta ficatul si rinichii, MCT-urile actionand ca un antibiotic natural (2014)

  • contribuie la sanatatea digestiva si imunitara – este usor de digerat; ajuta corpul sa absoarba vitaminele solubile in grasimi, calciul si magneziul; consumat odata cu acizi grasi Omega-3, le dubleaza eficienta; este antibacterian si combate infectiile cu Candida albicans (2001, 2007)

  • deoarece imbunatateste capacitatea organismului de a absorbi minerale vitale si contine antioxidanti, ajuta oasele sa fie mai sanatoase, creste volumul osos, lupta cu osteporoza (2012) si reduce inflamatia in muschi si articulatii, ajutand bolnavii de artrita (2014)

par sanatos si frumos

  • poate hrani si hidrata firul de par, protejandu-l de uscare, conferindu-i stralucire, luptand impotriva matretii (2001, 2003)

  • poate contribui la sanatatea pielii (gratie acidului lauric, Vitaminei E si faptului ca poate stimula productia de colagen); are proprietati antiinflamatorii, antibacteriene si antioxidante (2017, 2018); poate reduce severitatea eczemelor, psoriazisului si dermatitei atopice (20042013, 2014, 2015); protejeaza impotriva razelor UV si blocheaza in jur de 20% dintre acestea (2011), deci poate fi folosit in combinatie cu o crema de protectie solara, pentru hidratarea suplimentara a pielii vara, la plaja; poate accelera vindecarea ranilor si a arsurilor; poate hidrata eficient si sigur

  • poate contribui la sanatatea dentara, eliminand bacteriile, tartrul si halitoza, si prevenind boala periodontala (20082009, 2011, 2016)

Descopera 65 de utilizari surprinzatoare ale uleiului de cocos!

Ulei de cocos virgin vs. ulei de cocos rafinat – diferente

nuca de cocosIn functie de modalitatea de extragere si de gradul de rafinare, uleiul de cocos poate fi de mai mute tipuri: (extra)virgin sau nerafinat, rafinat/dezodorizat, presat la rece (fara utilizarea chimicalelor, extras la maximum 48o C, cu o aroma aproape neutra), extras mecanic (la temperaturi de pana la 99o C, cu o aroma mai puternica de cocos, hidrogenat partial (contine grasimi trans, nocive), hidrogenat total (este solid, mai ieftin si are o durata de viata mai mare pe raft).

Primele doua tipuri de ulei de cocos sunt cel mai des intalnite in rafturile magazinelor online si offline (si le gasesti si pe site-ul Sano Vita). Cand cumperi ulei de cocos, pentru a alege cea mai buna varianta, orienteaza-te spre variante certificate organic (nu a fost expus la pesticide), care nu contin GMO-uri si aditivi, presate la rece, (extra)virgine, rafinate la aburi, non-hidrogenate.

Totul despre uleiul de cocos (extra)virgin (nerafinat, pur, raw, ecologic)

nuci de cocos proaspeteIntre uleiul de cocos virgin si cel extravirgin nu exista nicio diferenta, spre deosebire de alte uleiuri – ambii termeni se refera la uleiul de cocos nerafinat, cel care este procesat cel mai putin si este cel mai bogat in nutrienti. Acesta are miros si gust tropical (de cocos) si este obtinut din nuci de cocos proaspete: uleiul este extras prin metoda „uscata” (pulpa de cocos este presata la rece) sau „umeda” (pulpa de cocos este presata, pentru extragerea laptelui de cocos si a uleiului, separate apoi prin fermentare, enzime sau centrifugare). Folosind aceasta din urma metoda, poti face si tu ulei de cocos, chiar la tine acasa: alegi si desfaci o nuca cocos proaspata, dai miezul pe razatoare, il lasi la inmuiat in apa peste noapte si fierbi amestecul (pentru a extrage uleiul).

Uleiul de cocos virgin are un punct de ardere/punct de fum mai mic (de 177o C), deci in bucatarie este potrivit pentru salate, sotat ceva rapid, in tigaie, retete care nu presupun coacere sau care necesita o aroma de cocos (asiatice ori indiene). Si poate fi folosit in orice reteta de infrumusetare casnica.

Alege uleiul de cocos extravirgin si ecologic, la un pret accesibil oricui!

Ulei_de_cocos_200mlUleiul de cocos extravirgin si ecologic Sano Vita a fost obtinut din nuci de cocos culese manual si sortate, astfel incat materia prima care serveste la extragerea uleiului de cocos are cea mai inalta calitate.

Totul despre uleiul de cocos rafinat (dezodorizat)

fulgi de nuca de cocosUleiul de cocos rafinat sau dezodorizat este procesat mult mai intes: este tratat termic si are un miros si un gust neutre. In productia uleiului de cocos rafinat se foloseste miez de nuca de cocos uscata, coapta la temperaturi mari, apoi presata mecanic (pentru a extrage un ulei fara miros, care este ulterior filtrat, pentru inlaturarea impuritatilor – insecte, praf, microbi, etc.). Uleiul de cocos dezodorizat poate fi incalzit pana la 232o C (deci este potrivit pentru prajit la temperaturi mari, copt si retete fara aroma de cocos) si poate fi inclus in ritualurile de ingrijire casnice.

Alege uleiul de cocos dezodorizat, la un pret accesibil oricui!

ulei-de-cocos-dezodorizat-200-ml

Uleiul de cocos dezodorizat nu are miros, este potrivit pentru gatit si se preteaza aproape tuturor preparatelor din bucataria ta, avand proprietati antimicrobiene, antibacteriene si antifungice.

Care tip de ulei de cocos este mai sanatos?

Indiferent de ce tip de ulei de cocos alegi, deoarece ambele au acelasi profil nutritional, vei beneficia de nutrientii valorosi. Concluzia este totul tine de preferinta personala. Pentru produse de ingrijire DIY, tratarea ranilor la nivelul pielii si gatit, iti recomandam uleiul de cocos virgin. Pentru utilizarea casnica (pentru mobilier sau ca lubrifiant, de exemplu) si pentru retete in care nu vrei sa simti gustul de cocos, poti apela la uleiul rafinat.

Ulei de cocos virgin vs. rafinat - 5 lucruri de stiut (infografic)



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

1 comentariu

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.