Cum sa slabesti cand esti gurmanda: 9 sfaturi psihologice

gurmandaLa o simpla cautare pe Google a cuvantului „dieta”, obtinem 234.000.000 de rezultate, dovedind numeric apetitul impresionant pentru idei de regim alimentar, diete de slabit si metode prin care poti scapa de kilogramele in plus. De la „Slabeste sanatos!”, la „Dieta disociata” si „Cure de slabire miraculoase”, Internetul este plin de solutii si retete de slabit si foarte putini dintre cei care vor sa reduca numarul inregistrat de cantarul din baie apeleaza la un nutritionist pentru asta. Specialistii in domeniu fac constant studii despre slabit si lifestyle sanatos, publicatiile de profil scriu mii de semne pe aceasta tema, iar rezultatul este ca acest subiect este inconjurat in continuare de neclaritati si sfaturi care nu functioneaza garantat pentru nimeni.

Descopera principiile unui stil de viata sanatos!

Teoretic, toti suntem motivati sa slabim – pentru a fi mai sanatosi; pentru a putea urca scarile fara a gafai si a face pauze; pentru a fi mai activi alaturi de cei dragi; pentru a arata bine la vara, in costum de baie; pentru a incapea in perechea de jeansi preferata. Practica insa ne omoara: daca iti plac mancarea sau dulciurile, daca iti place sa gatesti si sa intinzi masa pentru toti apropiatii, daca fiecare sarbatoare este marcata culinar la tine in casa, atunci eliminarea kilogramelor in plus poate fi tare dificila.

slabitToti mancam in exces nu din cauza ca ne este foame, ci din cauza contextului care ne inconjoara: familie si prieteni, farfurii si ambalaje, culori si forme, mirosuri si etichete. Lista este una invizibila si lunga ca o zi de post: mancam pentru ca am iesit in oras cu amicii, pentru ca ceva este gratuit, pentru ca este bun la gust sau la indemana – sentimentele ne declanseaza un raspuns alimentar, iar psihologii stiu cum putem combate aceasta tendinta naturala. Daca si tu esti gurmanda, citeste cele 9 sfaturi de mai jos si descopera cum te poate ajuta psihologia sa avansezi in aceasta cursa cu obstacole care este slabitul!

Afla adevarul despre diete: 8 descoperiri stiintifice care te ajuta sa slabesti mai usor !

1. Ia o hotarare clara legata de slabit.

cantarO schimbare legata de propria greutate trebuie sa fie decizia ta, care sa aiba la baza o motivatie puternica si pe termen lung: vrei sa ai o viata cat mai lunga si mai sanatoasa sau vrei sa te simti bine si frumoasa in propria piele. Nu este in regula sa iti stabilesti doar un scop pe termen scurt („Vreau sa arat bine la nunta copilului meu”): ce se va intampla dupa ce trece evenimentul respectiv? A-ti fixa un deadline rigid, in functie de un moment temporal fix, te va determina sa vrei sa slabesti cu disperare si sa apelezi la diete periculoase. Odata ce esti motivata 100% sa ajungi in punctul dorit, sa iti schimbi definitiv obiceiurile si sa capeti unele noi, vei fi mai focusata pe asta si sansele de a avea succes pe termen lung vor creste; in plus, ideea de a scapa de kilogramele in plus in oricat de mult timp ar dura reduce presiunea resimtita de psihicul tau.

2. Ia-o pas cu pas (nu-ti poti shimba stilul de viata brusc).

legume fructe cosA gasi o dieta pe Internet si a o urma cu strictete nu este solutia potrivita: mai bine elimini treptat din peisajul tau culinar alimentele care stii ca nu-ti fac bine (grasimile saturate si prajelile, carbohidratii rafinati, dulciurile si bauturile carbogazoase) si le inlocuiesti cu alimente si alternative sanatoase (fructe, legume, leguminoase, cereale integrale, nuci, seminte, grasimi nesaturate). Daca, in locul unei cure de cateva saptamani/luni, vei capata un stil de viata mai sanatos, slabitul va fi o consecinta naturala si nu te vei ingrasa la loc imediat dupa ce vei termina cura. Tot treptat poti introduce in programul tau miscarea sau sportul: incepe cu 15 minute dupa fiecare masa de seara (scoate tu mereu cainele afara, de exemplu) sau 1 ora de mers pe jos sambata; dupa 1 luna in care te-ai obisnuit cu asta, incepe sa mergi la sala, la inot sau cu bicicleta in parc.

Descopera 18 motive pentru care nu reusesti sa slabesti!

3. Schimba ceea ce este vizibil, pentru a scapa de tentatii.

tentatie dulceUsureaza-ti drumul spre mai putine kilograme prin eliminarea tentatiilor din peisaj – in ideea ca ce nu vezi, nu poti manca: nu mai cumpara chips-uri sau dulciuri din comert (daca alti membri ai familiei inca le consuma, tine-le ascunse de ochii tai, intr-un dulap, si asigura-te ca le mananca atunci cand sunt singuri in camera); schimba-ti traseul spre casa (daca treci mereu pe langa o cofetarie tentanta); roaga-ti colegii de serviciu sa nu-ti mai ofere niciodata tentatii la birou (daca nu le vezi in fata ta, iti va fi mai usor sa nu le mananci). Cand simti ca nu mai poti fara gustarea preferata, imagineaza-ti un buton de „Pauza” si gandeste-te 10 minute daca vrei cu adevarat sa o cumperi si sa o mananci. Sau inlocuieste-o cu o alternativa mai sanatoasa, pentru a nu renunta la felurile care iti plac.

Descopera cum scapi de rontaitul intre mese!

4. Schimba modul in care mananci.

masa cu prieteniiDaca vrei sa slabesti, mananca in farfurii si cu tacamuri mai mici (mancam si cu ochii, iar o portie medie pe o farfurie mare pare mica, satisfactia vizuala asociata cu sentimentul de satietate instalandu-se mai greu). Mananca stand jos, mestecand incet si nu in fata televizorului: in 20 de minute stomacul trimite creirului semnalul ca te-ai saturat, deci a manca pe fuga, in picioare, cu ochii la un ecran, inseamna ca vei consuma mai multe calorii. Mananca singura, daca esti inconjurata de rude sau colegi care nu au acelasi stil alimentar ca tine (daca iei masa mereu intr-un grup de gurmanzi care mananca fix ce nu trebuie, vei petrece mai mult timp la masa si iti vei pune singura piedici, culinar vorbind). Daca iesi in oras, nu comanda 3 feluri, ci alege cea mai mica portie din meniu, dupa ce l-ai citit cu atentie.

5. Inconjoara-te de rude si colegi care iti sprijina eforturile.

prietene supraponderalePentru ca tot am vorbit de persoanele alaturi de care stai la masa, o idee buna este sa te inconjori de oameni care vor si ei sa slabeasca sau iti sprijina eforturile in acest sens (nu unii care mananca fast-food in fata ta si te descurajreaza apropo de slabit). Suntem influentati de ceilalti mai mult decat ne dam seama si o retea sociala pozitiva este o forta puternica in acest proces. Evita-ti colegii care te tenteaza mereu cu o ciocolata si inconjoara-te de oamenii potriviti in aceasta etapa a vietii tale: o prietena care sa vina la sala cu tine sau alaturi de care sa alergi in acelasi parc, in weekend (asa va veti motiva reciproc).

6. Planifica si fa liste de cumparaturi.

cumparaturi supermarketDaca esti la o petrecere cu un buget suedez, inainte de a lua o farfurie in mana analizeaza oferta si vezi care feluri sunt cele mai sanatoase pentru tine. Cand mergi la cumparaturi, asigura-te ca nu o faci cu stomacul gol si fara o lista in mana – vei cumpara mai mult si mai prost (creierul tau semnalizandu-ti ca ai nevoie de ceva rapid, care sa iti elimine foamea imediat ce ajungi acasa sau poate chiar de pe drum, din masina). Si citeste cu atentie lista de ingrediente a produselor cumparate, nu iti umple cosul automat, cu ce cumparai de obicei. Auto-disciplina este ca un muschi care are nevoie de sport, pentru a se intari: de fiecare data cand detii controlul asupra ta, iti ajuti creierul sa fie mai disciplinat pentru urmatoarele tentatii.

7. Rasplateste-te cu activitati, nu cu mancare.

manichiuraDaca ai avut o prezentare de succes la birou, o saptamana in care ai mers la sala de fiecare data trebuia sau simti nevoia sa te rasplatesti culinar – nu e o idee buna! Creierul tau iti spune ca meriti gogoasa cu ciocolata, ca ai castigat-o, ca ai nevoie de ea. Dar te poti rasplati si altfel: du-te la un film sau la shopping, fa-ti o albire dentara, joaca un joc de societate cu familia, suna-ti o prietena pe care nu ai mai vazut-o de mult, fa-ti manichiura, citeste-i o carte copilului tau – alege o activitate care sa iti concentreze mintea pe altceva, pentru a elimina din peisaj rasplata alimentara.

8. Pariaza pe tine insati.

pusculita economiiPentru unii dintre noi, motivatia financiara poate fi un factor de succes in calea catre mai putine kilograme. Incearca si tu asta: stabileste o suma de bani pe care sa o pui deoparte (intr-o pusculita simpatica sau intr-un cont bancar) la finalul fiecarei saptamani in care cantarul ti-a aratat un numar mai mic; cand ajungi la greutatea dorita si te mentii acolo fara efort, cheltuie banii pe o vacanta, o poseta de piele, un abonament la spa sau orice alt cadou te va face sa te simti bine.

9. Intelege ca fericirea nu se rezuma la jeansii skinny.

fericireNu te axa pe ideea de a slabi pana ajungi sa intri intr-o pereche de jeansi cu 2 marimi mai mici sau pana ajungi sa arati ca actrita preferata – te vei sabota singura. Adu-ti constant aminte ca fiecare orgnaism este diferit si ca greutatea ta normala poate fi mai mare decat greutatea ideala pe care ti-o imaginezi. Fericirea nu trebuie sa se rezume la marimea de la haine, ci la o viata sanatoasa, plina de experiente memorabile, zile reusite, rateuri din care inveti si cresti. O imagine de sine negativa te va urmari indiferent de cat cantaresti si se poate concretiza prin tulburari de alimentatie grave. Accepta-ti corpul asa cum este acum, incearca sa-l schimbi treptat si intr-o maniera echilibrata si bucura-te de viata de-a lungul acestui traseu!

Descopera cele mai frecvente 6 motive pentru care nu reusesti sa slabesti!



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

1 comentariu

  1. un articol interesant, as mai adauga faptul ca pentru o scadere in greutate este necesar ca monitorizarea sa fie facuta cu un aparat special, cum sunt monitoarele de compozitie corporala omron.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.