Alimentele si inflamatia de grad redus

vegetarianCe este inflamatia?

Sistemul nostru imunitar are rolul de a ataca orice detecteaza ca fiind strain organismului, precum un microb invadator (bacterie, virus, ciuperca), polenul plantelor, substante chimice etc. Inflamatia are un rol foarte important in acest proces. Accese intermitente de inflamatie indreptate catre invadatori patologici ne protejeaza sanatatea.

Fara inflamatie, care mobilizeaza o intreaga armata de leucocite si mediatori chimici ce vor lupta si vor recastiga teritoriul, chiar si o rana usoara ar duce la moarte prin infectare.

Inflamatia insa actioneaza si ca prieten, si ca dusman. Ea este o componenta esentiala a apararii organismului, insa o stare inflamatorie cronica (ce persista ani de zile), de grad mic, este o trasatura patologica a unei game largi de afectiuni cronice. Multe boli majore care ne afecteaza, precum cancerul, bolile de inima, diabetul, artrita, sindromul metabolic, depresia si Alzheimerul, au fost legate de inflamatia cronica. Se considera ca un raspuns inflamator nerezolvat este posibil sa fie implicat inca din primele stadii de dezvoltare a bolilor.

Studii recente arata ca o serie de simptome ale unor boli precum poliartrita reumatoida, lupusul eritematos sistemic sau bolile inflamatorii intestinale sunt generate si mentinute de inflamatia de grad redus.

Poate cel mai periculos aspect al inflamatiei cronice este ca, de multe ori, oamenii nu stiu ca o au.

Ce aprinde focul?

Pesticidele si afectiuni repetate sau prelungite, cum ar fi infectii ale sinusurilor sau ale vezicii urinare, gingivite si ulcere gastrice, pot declansa inflamatia cronica. De asemenea, bacterii si virusuri raspunzatoare de unele afectiuni pulmonare (pneumonie) si cutanate (herpes, zoster) sau bacterii prezente in tubul digestiv pot juca un rol in mentinerea acestui tip de inflamatie.

Pe langa factorii mai sus amintiti, alimentatia contribuie in mod esential la aparitia inflamatiei de grad redus: o alimentatie caracterizata prin densitate calorica mare si concentratie scazuta de nutrienti, glucidele rafinate, cum ar fi painea alba si produsele de patiserie, cartofii prajiti si alte alimente prajite, bauturile carbogazoase indulcite, carnea rosie (burgeri, fripturi) si carnea procesata (hotdogi, carnati), grasimile saturate si cele trans, consumul excesiv de zahar si sare, alcoolul, precum si o alimentatie saraca in fibre alimentare, legume, fructe, cereale integrale si alti nutrienti – toate acestea pot initia si sustine procesul inflamator in organism.

In plus, o alimentatie supraabundenta, super-rafinata, specifica societatii moderne industrializate, determina cresterea in greutate, care este ea insasi un factor de risc pentru inflamatie.

efort slabireCe trebuie sa mananc?

Pentru a reduce nivelul de inflamatie, obiectivul principal este un regim alimentar sanatos in ansamblu. Planul alimentar care urmeaza indeaproape principiile consumului antiinflamator este alimentatia mediteraneeana sau cea vegetariana/vegana echilibrata, care includ mai multe fructe, legume, nuci, cereale integrale, peste si uleiuri sanatoase.

Tot legat de scaderea inflamatiei, o alimentatie mai naturala, mai putin procesata, poate avea efecte notabile asupra sanatatii fizice si emotionale. O alimentatie sanatoasa este benefica nu numai pentru reducerea riscului de boli cronice, ci si pentru imbunatatirea starii de spirit si a calitatii generale a vietii.

Alimente care combat inflamatia

Conform studiilor, cateva dintre alimentele care combat inflamatia sunt:

  • nucile, semintele si avocadoul: sunt surse de acizi grasi Omega-3, care inhiba la nivel celular o enzima implicata in producerea mediatorilor proinflamatori (prostaglandine); acizii grasi Omega-3 actioneaza similar medicamentelor antiinflamatoare, fara a avea insa efectele adverse ale acestora din urma
  • crucifere ca varza de Bruxelles, broccoli, conopida, hreanul si rucola, dar si alte legume cu frunze verzi, cum ar fi ceapa verde si spanacul: contin sulforafani, care contribuie la scaderea inflamatiei de grad redus in artrite, dar si in sindromul metabolic si diabet
  • ceapa: contine quercitina, care este implicata in reducerea inflamatiei, a riscului de boala cardiovasculara si a colesterolului; este de preferat ca ceapa sa fie consumata in stare cruda sau fiarta putin timp, in apa
  • uleiul de masline: contine grasimi mononesaturate, antioxidanti si oleocanthal, un produs care poate scadea inflamatia si durerea; se recomanda 2-3 linguri pe zi
  • fructele de padure (afine, coacaze, mure, merisor, zmeura, goji), dar si alte fructe intens colorate: contin flavonoizi care scad producerea de citokine proinflamatorii si proteina C reactiva (prezenta in inflamatie)

legume si fructe proaspete

  • cerealele integrale (fulgi de ovaz, orez brun, orz): au un continut ridicat de seleniu si fibre si ajuta la dezvoltarea florei microbiene intestinale, scazand inflamatia
  • condimente precum turmericul, ghimbirul, oregano, nucsoara si usturoiul: se remarca prin proprietatile lor antiinflamatorii
  • rosiile, pepenele verde, dar si alte legume colorate (morcov, sfecla rosie): prin continutul de licopen si carotenoide, au un efect benefic asupra inflamatiei

In incheiere, vreau sa amintesc un aspect extrem de important: consumul de apa, care, in cantitati adecvate, contribuie semnificativ la scaderea procesului inflamator din organism si a riscului de evenimente coronariene fatale.

Subiectul abordat este amplu, complex, aflat inca in studiu, insa se poate concluziona ca unul dintre cele mai puternice instrumente pentru combaterea inflamatiei nu vine din farmacie, ci din alegerile alimentare pe care le facem zilnic.

Autor: Corina Dan

Corina DAN este farmacist rezident in specialitatea farmacie clinica si absolventa a Masteratului de Nutritie si Siguranta Alimentara, Universitatea de Medicina si Farmacie „Carol Davila”, Bucuresti.

Surse:

  1. Galland, L., „Diet and inflammation”, in Nutrition in Clinical Practice, vol. 25, nr. 6, decembrie 2010, pp. 634–640.
  2. Foods that fight inflammation”, Harvard Health Publications, Harvard Medical School, iulie 2014, actualizat la 26 octombrie 2015.
  3. Minihane, A. M., Vinoy, S.et al., „Low-grade inflammation, diet composition and health: Current research evidence and its translation”, in The British Journal of Nutrition, vol. 114, nr. 7, 14 octombrie 2015, pp. 999–1012.
  4. Chan, J., Knutsen, S. F.,et al., „Water, other fluids, and fatal coronary heart disease: The Adventist Health Study”, in American Journal of Epidemiology, vol. 559, nr. 9, 1 mai 2002, pp. 827–833.
  5. Taudorf, S., Krabbe, K. S., et al., „Human models of low-grade inflammation: Bolus versus continuous infusion of endotoxin”, in Clinical and Vaccine Immunology, vol. 14, nr. 3, martie 2007, pp. 250–255.

 



Viziunea SanoVita este ca, promovand hrana sanatoasa, nu doar vom asista la o imbunatatire a sanatatii romanilor, ci, mai mult de atat, vom fi unul dintre factorii care participa activ la schimbarea in bine. Ne dorim sa contribuim la o lume mai buna, mai constienta de ceea ce mananca, de oportunitatile care exista in camara fiecaruia si sa dam idei pentru o alimentatie sanatoasa si, in acelasi timp, gustoasa.

LASA UN MESAJ

Introdu comentariul tau
Numele tau

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.